Algemene voorwaarden

Ons businessmodel

1. Definities

In deze Algemene Voorwaarden hebben de volgende eventueel met hoofdletter aangeduide termen, zowel in enkel en in meervoud, tenzij de context anders vereist of anders is bepaald, de volgende betekenis:

PlatformAuto

:

PlatformAuto B.V. gevestigd te Eindstraat 55, 5151AE Drunen, ingeschreven bij de kamer van koophandel onder nummer 93770561.

Helpdesk

:

De hulplijn waar Berijders terecht kunnen met hun vragen. De Helpdesk is bereikbaar via het emailadres info@platformauto.nl of via het telefoonnummer 085-1301100 (bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 16:00).

Het Platform

:

De websites, mobiele applicaties, extranet en bijbehorende diensten en producten van PlatformAuto.

Aanmeldformulier

:

Via het Aanmeldformulier kan de Berijder, Leasemaatschappij en/of een werkgever zich aanmelden bij PlatformAuto.

Account

:

Om toegang te krijgen tot bepaalde functies van Het Platform, is het noodzakelijk om geregistreerd te staan als Berijder bij PlatformAuto en een persoonlijk Account met berijdersprofiel te hebben.

Berijder

:

De in Nederland woonachtige particulier die een Account heeft bij PlatformAuto en op basis daarvan gebruik maakt of kan maken van een Auto. Een Auto mag alleen worden gebruikt door een Berijder en zijn/haar gezinsleden die op hetzelfde woonadres ingeschreven staan.

Auto

:

Dit is een in Nederland geregistreerde personenauto die PlatformAuto via de PlatformAuto Privé app beschikbaar stelt en waar de Berijder met een actief Abonnement gebruik van kan maken.

PlatformAuto Privé app

:

De PlatformAuto smartphone applicatie voor particulieren die, in combinatie met een persoonlijk Account, noodzakelijk is voor het kiezen en gebruiken van een Auto. De PlatformAuto Privé app is te downloaden via de App store voor Apple telefoons en in de Google Playstore voor Android telefoons. 

Boeking

:

In de PlatformAuto Privé app kan de Berijder een beschikbare Auto met bijbehorende gegevens en prijzen bekijken (aanbod). Zodra de Berijder de Auto kiest dan wordt dit automatisch omgezet in een Boeking en aanvaardt de Berijder het aanbod en de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden.

Activatieformulier 

:

Na ondertekening van het Activatieformulier treedt het Abonnement in werking vanaf het moment dat jij voor het eerst een Boeking voor een Auto hebt gemaakt.

Abonnement

:

De overeenkomst tussen PlatformAuto en de Berijder op grond waarvan de Berijder gedurende de overeengekomen periode (abonnementsperiode) en tegen de overeengekomen vaste kosten per maand (abonnementskosten) Auto’s kan gebruiken. Bij elk Abonnement is een vast aantal Kilometercredits inbegrepen (tegoed).

Kilometercredits

:

Elke Auto heeft een eigen kilometerkostprijs (kilometerprijs). Een kilometerprijs is gelijk aan een kilometercredit.

Gebruiksperiode

:

De periode tussen het begin en einde van een Boeking en waarbinnen de Berijder het recht heeft om de geboekte Auto binnen bepaalde tijden (Gebruikstijden) te gebruiken.

Gebruikstijden

:

De vooraf overeengekomen en vastgelegde tijdsblokken waarbinnen de Berijder gebruik mag maken van de geboekte Auto. Buiten de Gebruikstijden is de Auto niet beschikbaar voor de Berijder.

Leasemaatschappij

:

De eigenaar van één of meerdere Auto’s die, rechtstreeks of door tussenkomst van derden, de Auto’s voor onze services levert of beschikbaar heeft gesteld.

PA-Trips

:

Het systeem dat door PlatformAuto wordt gebruikt in zowel de PlatformAuto Privé app als in de Auto voor kilometerregistratie.

Rijbewijs

:

Europese rijbewijzen uit de Europese Unie (EU), de Europese Economische Ruimte (EER) en Zwitserland worden geaccepteerd als “geldige rijbewijzen”. Voor niet-Nederlandse rijbewijzen dient een officiële geldigheidsverklaring aan PlatformAuto overlegd te worden.

   

Als je in deze Algemene Voorwaarden ‘wij/we’ of ‘ons/onze’ leest, dan bedoelen we PlatformAuto.

Als je in deze Algemene Voorwaarden ‘jij/je’ of ‘jou/jouw’ leest, dan bedoelen we de Berijder.

2. Inleiding

De belangrijkste punten van de Algemene Voorwaarden hebben we hieronder samengevat. Deze samenvatting is bedoeld als toelichting en vervangt de complete tekst van de Algemene Voorwaarden dan ook op geen enkele manier.           

  • Jij kunt je via een Aanmeldformulier op onze website aanmelden of via de PlatformAuto Privé app een Account aanmaken om Berijder te worden. Nadat jouw aanmelding door ons is ontvangen zullen wij deze beoordelen.

  • Zodra jouw Account door ons is geactiveerd kan jij met de PlatformAuto Privé app beschikbare Auto’s bekijken en kiezen.

  • Voordat je Auto’s kunt boeken dien je eerst bij ons een Abonnement af te sluiten. Elk Abonnement heeft een vast maandbedrag met een inbegrepen aantal Kilometercredits (tegoed). Het aantal inbegrepen Kilometercredits kan per Abonnement en aanbod verschillend zijn. Jij ontvangt van ons een Activatieformulier waarin afspraken en kosten met betrekking tot jouw Abonnement staan samengevat en waarmee jij middels een digitale handtekening ons machtigt voor het automatische incasseren van jouw abonnementskosten.

  • Elke Auto heeft een eigen kilometerprijs en afhankelijk van de kilometerprijs van de Auto’s die je gebruikt, worden een evenredig aantal Kilometercredits in mindering gebracht op jouw tegoed.

  • Voordat je een Auto start controleer je deze op schade en gebreken en eventuele nieuwe schade meld je direct aan ons via de PlatformAuto Privé app of aan de Leasemaatschappij van de betreffende Auto.

  • Je bent verantwoordelijk voor de Auto die je hebt geboekt, tijdens het gebruik maar ook bij pech onderweg of bij schade. Je rookt niet in de Auto en laat het altijd schoon achter. Bij eventuele calamiteiten neem je direct contact op, bijvoorbeeld als een Auto tijdens de rit schade heeft opgelopen.

  • Je bent zelf verantwoordelijk voor eventuele boetes tijdens of als gevolg van het gebruik van een Auto, bijvoorbeeld bij snelheids- en verkeersovertredingen of foutparkeren.

  • Je hebt een Auto op de correcte manier ingeleverd als de Auto op de juiste wijze is afgesloten en met voldoende brandstof weer op de, voor de betreffende Auto, vaste inleverlocatie hebt geparkeerd.

3. Toepassing

Onze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op Het Platform, de Auto’s alsmede alle daaraan gerelateerde diensten, producten en daaruit voortvloeiende en daarop voortbouwende verbintenissen. De op onze website omschreven kosten en in de PlatformAuto Privé app vermelde prijzen vormen een integraal onderdeel van deze Algemene Voorwaarden. Als jij gebruik maakt van onze dienstverlening dan ga jij akkoord met onze Algemene Voorwaarden. Wij werken altijd op basis van deze Algemene Voorwaarden. Wij wijken hier alleen van af als wij dit expliciet schriftelijk zijn overeengekomen.

4. Berijder worden

Account aanmaken. Om Auto’s te kunnen boeken dien je eerst eenmalig een Account aan te maken. Dit kan op twee manieren:

  • Via de PlatformAuto Privé app

Download en installeer de PlatformAuto Privé app op je mobiele telefoon (smartphone). Vervolgens kun je in de app jouw gegevens invullen en verzenden. Daarna ontvang je een email met daarin een verificatiecode. Als je de verificatiecode in de app invult dan kun je daarna inloggen.

  • Via het Aanmeldformulier op onze website

Ga naar onze website en selecteer ‘Aanmeldformulier’. Vul daar jouw gegevens in en verzend het formulier.

Wij zullen deze dan beoordelen en contact met je opnemen. Indien nodig kunnen wij je helpen met het aanmaken van jouw account. Jij zult dan een email van ons ontvangen met daarin jouw inloggegevens.

Je dient de PlatformAuto Privé app op je mobiele telefoon (smartphone) te instaleren. Daarna ontvang je een nieuwe email met een verificatiecode. Als je de verificatiecode in de app invult dan kun je daarna met de inloggegevens inloggen.

Wij verstrekken aan jou een gebruiksrecht voor de PlatformAuto Privé app. Ieder gebruiksrecht dat wij verstrekken is:

  1. herroepelijk: Wij kunnen het gebruiksrecht altijd intrekken;

  2. niet-exclusief: Wij kunnen het gebruiksrecht ook aan anderen geven;

  3. niet-sublicentieerbaar: Dat betekent dat jij het gebruiksrecht niet zonder onze instemming door kunt geven aan anderen;

  4. niet-overdraagbaar: Jij kunt het gebruiksrecht niet aan een ander overdragen.

Rijbevoegdheid. Voor het gebruiken en besturen van een Auto zijn uitsluitend Berijders bevoegd die:

  • een minimumleeftijd van 21 jaar hebben bereikt;

  • minimaal 1 jaar in het bezit zijn van een geldig Rijbewijs;

  • een geldig Rijbewijs tijdens het gebruik van een Auto bij zich hebben en voldoen aan alle eventueel daarin opgenomen voorwaarden en beperkingen.

Jij bent aansprakelijk voor alle schade, kosten en vorderingen als gevolg van intrekking of beperking van de rijbevoegdheid, rijverboden of een tijdelijke inbeslagname of opschorting van het rijbewijs.  

Controle. Wij behouden ons te allen tijde het recht voor om controles en toetsingen uit te voeren bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, om jouw identiteit te kunnen controleren. Deze controles en toetsingen kunnen wij zelf doen of kunnen wij naar eigen inzicht uit besteden aan een externe partij zoals bijvoorbeeld de Leasemaatschappij, een kredietbeoordelaar, een financiering- of een verzekeringsmaatschappij. Er kunnen op basis hiervan mogelijk aanvullende voorwaarden aan jou worden gesteld.

Registratie Berijder. Als uit de controle komt dat de gegevens compleet zijn word je geregistreerd als Berijder. Wij behouden ons te allen tijde het recht voor om een registratieaanvraag te weigeren en jouw Account te deactiveren. 

Accountactiviteit. Jij bent en blijft als enige verantwoordelijk voor alle activiteiten die plaatsvinden via jouw Account. Wij stellen de volgende voorwaarden aan jou:

  • Houd je gegevens, inclusief jouw wachtwoord, veilig.

  • Zorg ervoor dat jij je wachtwoord niet aan derden bekendmaakt.

  • Alle benodigde gegevens dienen volledig en naar waarheid te worden ingevuld en met jou overeen te komen.

  • Jij dient de door jou aangeleverde gegevens up-to-date te houden. Als blijkt dat deze gegevens niet up-to-date zijn, zal het Account (al dan niet tijdelijk) worden geblokkeerd, totdat de gegevens geüpdatet zijn.

  • Jij neemt de volledige verantwoordelijkheid voor activiteiten of acties onder jouw Account, ongeacht of jij dergelijke activiteiten of acties hebt geautoriseerd.

  • Jij stelt ons onmiddellijk op de hoogte van elk daadwerkelijk of vermoedelijk ongeoorloofd gebruik van jouw Account.

Wij zijn niet verantwoordelijk voor de niet-naleving van deze voorwaarden, of voor enige vertraging bij het afsluiten of beschermen van jouw Account.

Opheffen account. Als jij jouw Account wilt opheffen kun je een e-mail met verzoek daartoe sturen naar onze Helpdesk. Bij opzegging dien je rekening te houden met een opzegtermijn van 1 maand. Het opheffen van jouw account is alleen mogelijk indien er geen actief Abonnement is.

Wij behouden ons het recht voor om jouw Account te deactiveren of te beeindigen indien er naar ons oordeel langdurig weinig of geen accountactiviteiten zijn, bijvoorbeeld als jij niet binnen 3 maanden een Boeking voor een Auto hebt gemaakt.

5. Abonnement

Abonnement afsluiten. Om Auto’s te kunnen boeken dien jij eerst een Abonnement met inbegrepen Kilometercredits bij ons af te sluiten. De prijzen en het aantal inbegrepen Kilometercredits kunnen per Abonnement verschillend zijn. De ingangsdatum van jouw Abonnement is de dag dat jij voor het eerst een Boeking voor een Auto hebt gemaakt. 

Kilometercredits. Elke Auto heeft een eigen kilometerprijs. De kilometerprijs staat vermeld bij de autogegevens in de PlatformAuto Privé app. Een kilometerprijs is gelijk aan een kilometercredit. Afhankelijk van de kilometerprijs van de Auto die jij hebt geboekt, worden Kilometercredits in mindering gebracht op jouw tegoed. Je kunt alleen Auto’s boeken die dezelfde of een lagere kilometerprijs hebben als de prijs per kilometercredit die je hebt betaald voor jouw Abonnement. 

Indien jij de inbegrepen aantal Kilometercredits tussentijds met meer dan 10% overschrijdt dan behouden wij ons het recht voor om een tussentijdse verrekening en een herberekening te doen plaatsvinden. Indien jij vervolgens niet akkoord gaat met het nieuwe tarief dan behouden wij ons het recht voor om het Abonnement per direct te beëindigen.

Kilometercredits dienen voor einde van het abonnement te worden verbruikt, daarna komen deze automatisch te vervallen ongeacht of alle Kilometercredits zijn gebruikt. Ongebruikte Kilometercredits worden niet gecrediteerd of uitbetaald, ook niet bij tussentijdse beëindiging of ontbinding van het Abonnement.

In de PlatformAuto Privé app, op de ‘Home’ Pagina staat een overzicht van de verbruikte kilometers per dag, per week, per maand, per jaar en het totaal aantal kilometers vanaf de aanvang van het Abonnement. De telling van een dag start om middernacht, de telling van een week start op maandag, de telling van een maand start op de 1e dag van de maand en de telling van het jaar begint op 1 januari.

Jij dient gedurende de Gebruiksperiode het weergegeven aantal verbruikte kilometers te controleren. Indien jij constateert dat het aantal verbruikte kilometers of de opsomming van totalen niet juist is, dan dien jij direct daarvan screenshots te maken en deze samen met een toelichting uiterlijk binnen 12 uren nadat het probleem zich heeft voorgedaan per email naar de Helpdesk te sturen.

Abonnementskosten. De kosten van een Abonnement dienen vooruit te worden betaald. Jij gaat ermee akkoord dat de Abonnementskosten standaard middels een automatische incasso van jouw privé bankrekening zullen worden geïncaseerd. 

Abonnementsperiode. De minimale abonnementsperiode is 3 maanden en de ingangsdatum is de dag dat jij voor het eerst een Boeking voor een Auto hebt gemaakt.

Automatische verlenging.  Een Abonnement wordt na afloop van de abonnementsperiode automatisch voor onbepaalde tijd verlengd waarbij jij het automatisch verlengde Abonnement voor de 28e van elke maand kunt opzeggen, rekening houdend met een opzegtermijn van 1 maand.

Abonnement opzeggen. Een opzegging dient voor de 28evan de maand te geschieden, rekening houdend met een opzegtermijn van 1 maand. Om op te zeggen dien jij een aangetekende brief of aangetekende email te sturen naar ons. Het berekenen van de verbruikte Kilometercredits, gebeurt op basis van een evenredig deel van het totaal aantal inbegrepen Kilometercredits per jaar.

Abonnement ontbinden. Wij kunnen zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst het Abonnement ontbinden op het moment dat:

  • jij een of meer van jouw verplichtingen toerekenbaar niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, tenzijdit niet ernstig genoeg is voor een ontbinding;

  • jij onder curatele wordt gesteld, jij surseance van betaling aanvraagt of voor jou faillissement wordt aangevraagd of uitgesproken of voor jou de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen van toepassing wordt verklaard;

  • wij van het bestaan van omstandigheden te weten komen die van zodanige aard zijn, dat als wij hier eerder van wisten, het Abonnement niet (op deze wijze) zouden hebben gesloten. In zo’n geval kunnen wij een redelijke vergoeding van de kosten vragen;

  • De Berijder komt te overlijden tijdens de abonnementsperiode.

Beëindiging van het Abonnement ontslaat jou niet van de betaalverplichting voor kosten die tijdens het Abonnement tot stand zijn gekomen of daaruit voortvloeien. Dit zijn bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, de kosten met betrekking tot het aantal gereden kilometers, de verbruikte Kilometercredits, brandstof, schades en boetes. De administratieve gegevens van ons zijn daarin bepalend en doorslaggevend.

6. Betalingen

Facturen. Op jouw eerste factuur staan de abonnementskosten vanaf de ingangsdatum van jouw Abonnement tot het einde van de betreffende kalendermaand. De facturen voor de abonnementskosten van de daaropvolgende maanden zullen wij standaard elke maand rond de 15e versturen. Afhankelijk van de ingangsdatum van jouw Abonnement, kan het dus voorkomen dat je in de eerste maand twee facturen ontvangt, één voor de lopende maand, en één als vooruitbetaling van de daaropvolgende maand. Op de facturen voor de abonnementskosten staat vermeld dat deze middels automatische incasso zal worden geincaseerd. De automatische incasso’s zullen rond de 1e van elke maand plaats vinden.

Overige aan jou verzonden facturen dien jij middels een handmatige overboeking binnen de op de factuur vermelde betalingstermijn te voldoen.  

Jij gaat ermee akkoord dat de facturen van PlatformAuto uitsluitend in elektronische vorm worden verzonden en dat jij daarom geen papieren factuur ontvangt. De elektronische factuur voldoet aan de wettelijke vereisten. De factuur wordt verzonden aan het emailadres zoals vermeld in jouw Account. Een papieren factuur kan tegen kostprijs worden uitgereikt na verzoek aan onze Helpdesk.

Tarievenlijst. Overige kosten die niet bij jouw Abonnement inbegrepen zijn, zoals bijvoorbeeld kosten van parkeer- of snelheidsboetes of kosten voor niet verhaalbare schade, etc., worden achteraf gefactureerd. Deze en andere kosten staan vermeld in een tarievenlijst die je kunt vinden op onze website.

Doorbelasten en incasseren door derden. Wij behouden ons het recht voor om het doorbelasten en incasseren, van onder andere, boetes, administratiekosten, servicekosten en/of niet verhaalbare schade, uit te besteden aan derden zoals bijvoorbeeld de Leasemaatschappij. In het geval van het niet tijdig voldoen van openstaande vorderingen, behouden wij ons ook het recht voor om deze uit te besteden aan een incassobureau.

Niet tijdige betaling. Indien wij niet in staat zijn om de verschuldigde bedragen te incasseren, bijvoorbeeld omdat het saldo op de rekening ontoereikend is, een incasso wordt gestorneerd, een incasso wordt tegengehouden of indien jij niet zelf binnen de gestelde termijn de betalingsverplichting(en) voldoet, hebben wij het recht om, na ingebrekestelling en verloop van de daarbij gestelde redelijke termijn van zeven (7) dagen is gegund om alsnog aan de betalingsverplichtingen te voldoen door het verschuldigde bedrag zelf handmatig naar onze bankrekening over te maken, de vordering ter incasso over te dragen aan een derde instantie. Voorts zijn wij gerechtigd om wettelijke rente, administratiekosten en alle buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen ten laste van jou.

Indien betalingen niet binnen de gestelde termijnen worden voldaan, dan behouden wij daarnaast het recht voor om de door ons aangeboden producten & diensten -al dan niet tijdelijk- te weigeren of op te schorten.

Ontvangen betalingen. Door jou gedane betalingen strekken respectievelijk ter afdoening van verschuldigde kosten, rente en vervolgens van opeisbare facturen die het langst openstaan, ook indien jij bij de betaling vermeldt dat de betaling betrekking heeft op een andere factuur. Onverminderd bepalingen van dwingend recht, heb jij niet het recht jouw betalingsverplichtingen jegens ons op te schorten en/of te verrekenen met eventuele betalingsverplichtingen van ons jegens jou.

Verrekeningen. Wij zijn gerechtigd alle vorderingen op jou te verrekenen met iedere schuld die wij aan jou mochten hebben.

Omzetbelasting (btw). De tarieven en prijzen zijn inclusief omzetbelasting. In het geval van een verhoging van het btw-tarief die uit de wet voortvloeit, zal deze evenredig worden doorberekend aan jou.                                                                                                              

7. De Auto

Auto-aanbod. Auto’s worden in de PlatformAuto Privé app getoond en jij kan daaruit een selectie maken. Bij elke beschikbare Auto, voor zover van toepassing, staan autogegevens (merk, model, type, brandstof, kleur), wat de ophaal- & inleverlocatie is, wat de beschikbare dagen en tijden zijn, wat het aantal resterende beschikbare kilometers is, wat de kilometerprijs is en of de brandstof inbegrepen is. Dit is het aanbod.

De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door jou mogelijk te maken. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor jou duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.

De in de PlatformAuto Privé app getoonde Auto’s worden door de Leasemaatschappijen, waarmee wij mee samenwerken, samengesteld. Wij -in samenwerking met de Leasemaatschappijen- bepalen welke Auto’s in de PlatformAuto Privé app worden getoond en beschikbaar zijn om te boeken. Als een Auto beschikbaar is, dan kan jij doorgaan met het boekingsproces.

Auto-kosten. Bij de Boeking van een Auto zijn de kosten van verzekering, onderhoud en belastingen inbegrepen. Bij elke Auto staat vermeld of er wel of geen brandstof bij de kosten inbegrepen is. Als de brandstof inbegrepen is dan mag jij met de in de Auto aanwezige brandstofpas tanken/afrekenen, als het niet inbegrepen is dan dient jij de brandstofkosten zelf met eigen middelen af te rekenen. Niet inbegrepen zijn de kosten vanwege het gebruik van het voertuig, zoals tolgelden, Eurovignet, milieusticker, parkeren, de kosten voor brandstof(-toevoegingen), reiniging alsmede alle kosten die staan vermeld in de tarievenlijst op onze website.

Auto-boeking. Vanaf het moment dat jij een Auto hebt geboekt gaat de Gebruiksperiode in. Jij kunt een Auto alleen op de -voor de desbetreffende Auto- beschikbare dagen en tijden (Gebruikstijden) gebruiken.

Jij dient bij een Boeking rekening te houden dat de betreffende Auto buiten de Gebruikstijden op de ophaal- & inleverlocatie aanwezig en beschikbaar is voor derden. Een Boeking van een Auto eindigt automatisch zodra de Berijder een andere Auto boekt en/of nadat het Abonnement is opgezegd of ontbonden.

Auto-beschikbaarheid. Indien een reeds geboekte Auto vanwege calamiteit, zoals bijvoorbeeld storing of schade onverwacht niet beschikbaar is, dan heb jij wegens het niet kunnen gebruiken geen recht op een vervangende Auto of recht op een vergoeding of andere vorm van compensatie of kun je daaraan enige rechten ontlenen. Indien een reeds geboekte Auto voor een langere periode, naar oordeel van PlatformAuto, niet beschikbaar is dan zullen wij onze uiterste best doen om samen met de Leasemaatschappij zo spoedig als mogelijk een vervangende Auto voor jou te regelen. 

Auto-locatie. De ophaal/inlever locaties van Auto’s worden door ons bepaald. Dit kan handmatig gebeuren maar Auto’s kunnen door Het Platform ook automatisch op een locatie ingedeeld worden. Dit kan, onder andere, gebeuren op basis van een combinatie van AI, algoritmes en data die wij onttrekken uit sociale media.   

Auto-eigenaar. Niet wij maar een Leasemaatschappij is eigenaar van de Auto’s die via Het Platform worden aangeboden. Elke Leasemaatschappij is verantwoordelijk voor het voldoen aan alle wettelijke vereisten (inclusief ervoor zorgen dat een Auto is geregistreerd en verzekerd) en het in veilige en technische staat houden van hun Auto’s. Wij zijn niet verantwoordelijk en niet aansprakelijk voor de veiligheid, technische staat of juridische status. Iedere bij Het Platform aangesloten Leasemaatschappij is zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van de juistheid en de accuraatheid van de autogegevens die in Het Platform worden aangeboden. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele onvolledige of onjuiste gegevens.

Auto-kilometerregistratie. De Auto’s zijn voorzien van geavanceerde hard- en/of software waarmee, in combinatie met de PlatformAuto Privé app en navigatie, elke kilometer gedetailleerd wordt geregistreerd. Wij maken voor PA-Trips gebruik van hard of software van een derde partij die wij geïntegreerd hebben in Het Platform. Elke 24 uur om 01:00 in de nacht wordt de data, die voortkomt uit gereden ritten, bijgewerkt.

8. De Gebruikstijden van de Auto

Gebruikstijden. De vooraf overeengekomen en vastgelegde tijdsblokken waarbinnen jij gebruik mag maken van de geboekte Auto (Gebruikstijden) zijn per Auto verschillend en deze staan vermeld in de PlatformAuto Privé app, bij de autogegevens, onder de tekst ‘Beschikbaarheid’. Buiten de Gebruikstijden is de Auto niet beschikbaar voor Berijders van PlatformAuto. Als jij zonder onze toestemming het gebruik van een geboekte Auto voortzet buiten de Gebruikstijden, dan treedt hetgeen hierna in artikel 11 staat vermeld in werking. 

Afwijkende Gebruikstijden. Buiten de Gebruikstijden is de Auto beschikbaar voor derden. Het kan voorkomen dat derden de Auto langer nodig hebben en/of niet op tijd kunnen inleveren bij de ophaal/inlever locatie. Mogelijk is de Auto tijdens de aangegeven Gebruikstijden niet of niet op de aangegeven tijd beschikbaar voor jou en in zo’n geval heb jij geen recht op een vergoeding of andere vorm van compensatie evenmin kan je daaraan enige rechten ontlenen.

9. Het ophalen, openen en starten van de Auto 

Locatie en tijdstip. De ophaallocatie (plaats & straat) en beschikbaarheid (dagen & tijden) staan bij de Auto in de PlatformAuto Privé app aangegeven. De Auto dient op het aangegeven tijdstip aanwezig te zijn (geparkeerd) binnen een straal van 100 meter, of bij de dichtstbijzijnde openbare laadpaal, van aangegeven ophaallocatie. De ophaallocatie is een parkeerplaats die toegankelijk is voor de Berijder die de Auto heeft geboekt. In de PlatformAuto Privé app, in het menu Beschikbare auto’s, bij huidige auto staat een locatie marker button. Als je daarop klikt dan opent er een kaartje met daarin op huisnummerniveau de exacte locatie van de Auto.

Voorinspectie. Jij bent verplicht om, voordat je begint met het gebruik van de Auto, een visuele voorinspectie uit te voeren. Bij een voorinspectie dien je de Auto te controleren op zichtbare gebreken en beschadigingen. Als jij bij de voorinspectie schade constateert, dien je eerst te controleren of die schade al eerder is gedocumenteerd. Jij kunt de eerder gemelde schades terugvinden in de PlatformAuto Privé app in het menu ‘Instellingen’ onder het kopje ‘schademeldingen’. Is de geconstateerde schade niet eerder gedocumenteerd of niet herkenbaar als een gedocumenteerde schade, dan moet een schademelding met bijbehorende datum, foto, titel en beschrijving van een dergelijke nieuwe schade via de PlatformAuto Privé app worden verzonden (uploaden). Een nieuwe schademelding dient te gebeuren voordat de rit begint. Als jij een nieuwe schade vindt bij de voorinspectie en deze niet, of niet tijdig, meldt, kunnen wij, en de externe beheerders en verzekeringspartners ervan uitgaan dat de schade is opgetreden tijdens de Gebruikstijden van jouw Boeking. Als jij na de voorinspectie van mening bent dat de Auto niet veilig is om te rijden: gebruik de Auto dan niet; neem in plaats daarvan onmiddellijk contact op met de Leasemaatschappij van de betreffende Auto.

Openen. Als jij naast de Auto staat en in de PlatformAuto Privé app de button ‘Open auto’ selecteert wordt de Auto ontgrendeld. De sleutel, instructies en kopie verzekeringsdocumenten zijn vervolgens in het dashboardkastje van de Auto te vinden. Tussen het begin en einde van de Gebruiksperiode kan de Auto ook met de autosleutel geopend en gesloten worden.

Bestuurder. De Berijder zorgt ervoor dat niemand anders de Auto bestuurt, dan de Berijder -of geregistreerd inwonende familieleden van Berijder met een geldig rijbewijs- die de betreffende Auto heeft geboekt en gerechtigd is om tijdens de Gebruikstijden de Auto te besturen.

Begin van de kilometerregistratie. De kilometerregistratie begint vanaf het moment dat de motor van de Auto start.

10. Het inleveren en sluiten van de Auto

Locatie en tijdstip. De inleverlocatie (plaats & straat) en beschikbaarheid (inlevertijd) staan bij de Auto in de PlatformAuto Privé app weergegeven. De inleverlocatie is een parkeerplaats die toegankelijk is voor een Berijder die de Auto heeft geboekt. De Auto dient uiterlijk op de weergegeven inlevertijd aanwezig te zijn (geparkeerd) binnen een straal van 100 meter, of bij de dichtstbijzijnde openbare laadpaal, van aangegeven inleverlocatie.

Eigendommen van Berijder, Leasemaatschappij of PlatformAuto. Alle zaken die van Berijder zijn, en die niet van Leasemaatschappij of PlatformAuto zijn, dienen uit de Auto verwijderd te zijn. Alle zaken die van de Leasemaatschappij of PlatformAutozijn, blijven in, op of aan de Auto, een en ander zoals jij het aantrof aan het begin van de Gebruikstijd. Daaronder zijn ondermeer begrepen: alle autopapieren, autosleutels, documentatie, brandstofpassen, laadkabels, toebehoren, uitrusting en extra’s.

Brandstof of batterij. Jij zorgt ervoor dat bij inlevering van de Auto voor de opvolgende Berijder/voor derden een minimale resterende actieradius van brandstof of batterij van 50 km beschikbaar is. Als de brandstof niet bij de betreffende Auto inbegrepen zit, dan moet je de Auto weer met net zo veel brandstof inleveren als toen je de Auto ophaalde. Als de Auto niet over de minimale actieradius beschikt op het moment van inlevering, dan ben jij een boete aan ons verschuldigd. Zie de tarievenlijst op onze website.

Sluiten. Jij dient direct na het parkeren de lichten uit te zetten en Auto goed af te sluiten. Als jij naast de Auto staat en in de PlatformAuto Privé app de button ‘Sluit auto’ selecteert wordt de Auto afgesloten. Deuren, ramen, zonnedak, soft tops moeten dan gesloten zijn.

Einde van de kilometerregistratie. De kilometerregistratie eindigt vanaf het moment dat de motor van de Auto wordt uitgezet.

11. Niet of te laat inleveren van de Auto

Te laat inleveren. Indien jij, zonder schriftelijke toestemming van ons, de Auto na afloop van de maximale overeengekomen Gebruikstijden -al dan niet verwijtbaar- te laat op de ophaal-& inlever locatie inlevert, zijn wij gerechtigd om naast de extra kosten die in rekening worden gebracht, ook bevoegd om gebruik te maken van zijn recht tot het vorderen van overige schadevergoeding. Tevens zijn wij gerechtigd om een melding te doen van diefstal indien het vermoeden bestaat dat er kwade intenties van toepassing zijn. 

Aangifte. Het volgende gedrag kan resulteren in een aangifte bij de politie, waardoor jij mogelijk wordt onderworpen aan arrestatie, en civiele en/of strafrechtelijke sancties:

  • Als de Auto niet aan het einde van de Gebruikstijd (inclusief verlenging) is ingeleverd.

  • Als de Auto niet aan het einde van de Gebruiksperiode is ingeleverd en jij hebt niet naar behoren een verlenging van de Gebruiksperiode.

  • Als de Auto wordt teruggebracht naar een andere plaats dan de inleverlocatie die bij de Boeking of later, tijdens de verlenging, schriftelijk is overeengekomen met ons. Bovendien is de eventuele schade aan of verlies of diefstal van de Auto, die optreedt door deze actie, de verantwoordelijkheid van jou.

  • Als de interieuronderdelen van de Auto worden gestolen of als de Auto zelf wordt gestolen of beschadigd.

  • Als jij niet of niet te goeder trouw communiceert met ons, de Leasemaatschappij, politie, of andere autoriteiten met een volledige melding van een ongeval, vandalisme of diefstal waarbij de Auto betrokken is of anderszins niet meewerkt aan het onderzoek naar een ongeval, vandalisme of diefstal.

  • Als de Auto wordt bestuurd door iemand die een fictieve naam, vals adres of een vals of ongeldig rijbewijs heeft opgegeven, wiens rijbewijs ongeldig is of wordt tijdens de Gebruiksperiode, die toegang heeft verkregen tot de Auto zonder toestemming van ons, of die feiten verkeerd voorstelt of achterhoud aan/van de Leasemaatschappij of ons.

Terugneming. Wij, een ingehuurde medewerker of vertegenwoordiger van ons, of een door ons ingeschakelde partij na toestemming van ons, kan elke Auto die via Het Platform is geboekt zonder verzoek in beslag nemen, op kosten van jou, als de Auto niet volgens afspraak wordt geretourneerd aan het einde van de Gebruikstijden, of illegaal is geparkeerd, of blijkbaar verlaten of gebruikt wordt in strijd met de toepasselijke wetgeving of met onze Algemene Voorwaarden.

Vermiste auto’s. Als een Auto die jij via Het Platform hebt geboekt vermist raakt en/of wordt gestolen tijdens de Gebruiksperiode moet onmiddellijk na de ontdekking contact worden opgenomen met onze Helpdesk en aangifte doen bij de politie en dien je volledig samen te werken met ons, de Leasemaatschappij, politie en andere autoriteiten in alle zaken die verband houden met het onderzoek.

12. Het gebruik van de Auto

Goed huisvader. Jij zal de Auto deskundig en als een goed huisvader in overeenstemming met de geldende wetten gebruiken voor het doel waarvoor deze is bestemd en ingericht. Jij neemt alle redelijke maatregelen om de Auto op tijd, en in dezelfde staat als ontvangen, terug te brengen.

Verkeersboetes. Jij bent verantwoordelijk voor verkeersboetes (bekeuringen) tijdens of als gevolg van de rit, bijvoorbeeld door fout parkeren of door overschrijding van de maximumsnelheid. Deze verkeersboetes zullen, verhoogd met administratiekosten, aan jou worden doorbelast.

Storingen en/of foutmeldingen. Foutmeldingen die de Auto aangeeft dienen zo snel mogelijk aan de Leasemaatschappij van de betreffende Auto te worden gemeld. Als de Auto niet kan worden afgesloten of worden afgemeld, dan ben jij verplicht dit onverwijld te melden aan de Helpdesk en bij de Auto te blijven tot de Helpdesk heeft beslist over de verdere gang van zaken.

Tanken. In veel gevallen is brandstof bij de Auto inbegrepen en is daarvoor een brandstofpas aanwezig. De brandstofpas mag enkel gebruikt worden voor de betreffende Auto en moet na de rit in de Auto blijven liggen. Als de brandstof bij de betreffende Auto inbegrepen is dan heb jij toestemming van ons om met de brandstofpas te tanken. In het geval er een pincode bij de brandstofpas hoort dan staat deze vermeld op de brandstofpas of bij de Auto gegevens in de PlatformAuto Privé app.

Bij beschadiging, verlies of diefstal van de brandstofpas zullen er administratiekosten bij jou in rekening gebracht worden voor het aanvragen van een vervangende brandstofpas.

Verplichtingen. Jij bent verplicht om:

  • je te houden aan alle wettelijke verkeersregels, rijvoorschriften en verkeerswetgeving, inclusief maar niet beperkt tot snelheidslimieten en de verboden over afgeleid rijden;

  • net rijgedrag te vertonen in en met de Auto;

  • je te houden aan de gebruikshandleiding van de Auto;

  • voor aanvang van het gebruik (starten motor) van de Auto een voorinspectie te doen (zie artikel 9 van deze Algemene Voorwaarden);

  • onmiddellijk schades die tijdens het gebruik van de Auto zijn opgetreden door te geven en om gegevens volledig en waarheidsgetrouw te melden;

  • de Auto zoveel mogelijk te beveiligen tegen diefstal (afgesloten met ramen dicht achterlaten);

  • verlies van een toegangsmiddel, accountgegevens per direct te melden aan de Helpdesk, zodat de toegang kan worden geblokkeerd en misbruik voorkomen kan worden. Jij bent aansprakelijk voor alle door het verlies van toegangsmiddelen veroorzaakte schade, met name wanneer hierdoor diefstal, misbruik of schade van de Auto mogelijk is gemaakt;

  • de Auto uitsluitend in een verkeers- en bedrijfsveilige toestand te gebruiken;

  • bij motormeldingen op het display de Auto aan de kant te zetten en contact op te nemen met de Leasemaatschappij van de betreffende Auto voor verdere assistentie;

  • de Auto aan de binnenzijde schoon achter te laten.

Verboden activiteiten. Het is verboden om:

  • de Auto door een derde, die niet kwalificeert als Berijder, te laten besturen;

  • de Auto aan derden in huur te geven of in bruikleen af te staan;

  • de Auto in pand geven of anderszins te bezwaren of verkopen en jij bent verplicht bij beslaglegging aan de beslaglegger op te geven dat jij niet eigenaar bent van de Auto;

  • de login-informatie van de PlatformAuto Privé app aan een derde te verstrekken, ook als de derde zelf een Berijder is (bij gebruik door een ongeregistreerde derde zal de Auto niet verzekerd zijn);

  • de Auto te gebruiken voor het plegen van delicten;

  • in de Auto te roken;

  • de Auto te gebruiken of blijven te gebruiken in het geval van een kenbare of waarneembare storing of defect;

  • de Auto te gebruiken voor rijles of voor het vervoer van personen tegen betaling, met uitzondering van carpooling;

  • de Auto te gebruiken voor het voor commerciële doeleinden bezorgen van voedsel of andere zaken, tenzij jij vooraf uitdrukkelijke schriftelijke toestemming hebt ontvangen van ons.

  • de brandstofpas voor andere voertuigen te gebruiken;

  • de Auto te gebruiken voor het houden van wedstrijden, rally’s, snelheids-, behendigheids-, prestatie of betrouwbaarheidsritten;

  • de Auto te gebruiken op onverharde wegen, een circuit of een terrein waarvoor de Auto niet geschikt is;

  • de Auto te gebruiken voor het vervoer van (huis)dieren;

  • met de Auto buiten het gebied dat door het internationaal motorrijtuigenverzekeringsbewijs (groene kaart) gedekt wordt te gaan zonder schriftelijke toestemming van Leasemaatschappij;

  • de Auto te gebruiken voor het vervoer van licht ontvlambare of overige gevaarlijke stoffen, zover deze de huishoudelijke hoeveelheden overschrijden;

  • de Auto te gebruiken voor het vervoer van explosieven of anderszins destructieve stoffen;

  • de Auto te gebruiken voor het vervoer van voorwerpen en/of stoffen die de rijveiligheid in gevaar brengt of het interieur zou kunnen beschadigen;

  • de passagiersairbag uit te schakelen, tenzij dit noodzakelijk is om kinderen/baby’s te vervoeren met een noodzakelijke zitverhoging;

  • de Auto te gebruiken onder invloed van drank, drugs of andere geestverruimende of bedwelmende middelen.

  • met IT-methoden het toegangsmiddel tot de Auto uit te lezen, te kopiëren of te manipuleren;

  • een ‘Verklaring geen privégebruik auto aan te vragen of te houden voor de Auto;

  • eigenhandig reparaties of aanpassingen uit te voeren aan de Auto;

  • indien de Auto voorzien is van een trekhaak, het maximale trekgewicht van de auto te overschrijden;

  • de Auto ontgrendeld achter te laten, tenzij wij daartoe in bepaalde beperkte omstandigheden nadrukkelijk opdracht voor geven;

Bij overtreding van één of meerdere van deze verboden zal het Account geblokkeerd en het Abonnement ontbonden worden, komen rechten en voordelen te vervallen en zullen de ontstane kosten, onkosten, boetes en dergelijke worden verhaald op jou. Daarbovenop geldt voor iedere overtreding een direct opeisbare boete voor verboden activiteiten. Zie de tarievenlijst op onze website.

13. Ongeval, schade, pech en diefstal

Melden. Ongevallen, schades en gebreken die tijdens het gebruik van de Auto optreden moeten door jou onmiddellijk worden doorgeven aan de Leasemaatschappij van de betreffende Auto. In het geval van een ongeval of schade dien jij, zo mogelijk, foto’s te maken. Tevens dien jij duidelijke foto’s te maken van de omgeving, de weg en wegmarkeringen, de verkeersborden, de voertuigen rondom en de schade van zowel de Auto als ook van de andere partij. Deze dienen binnen één (1) dag naar de Leasemaatschappij van de betreffende Auto te worden toegestuurd.

Ongeval. Jij moet alle ongevallen die tijdens het gebruik van de Auto optreden, óók laten registreren door de politie. Dit ongeacht of het ongeval of de ongevalsschade door eigen toedoen of door toedoen van derden is veroorzaakt, ook wanneer het zuivere zaakschade betreft en er geen derden bij betrokken zijn. Jij mag in het geval van een ongeval waarbij een door jou bestuurde Auto betrokken was, geen aansprakelijkheid aanvaarden of een vergelijkbare verklaring afgeven. Leg jij ondanks dit verbod een verklaring af waarbij aansprakelijkheid wordt aanvaard, dan geldt deze alleen voor jou persoonlijk.

Jij mag de plek van het ongeval pas verlaten nadat de politie alle informatie heeft afgerond, er overleg geweest is met de Leasemaatschappij van de betreffende Auto en de Auto is overgedragen aan een takelbedrijf of nadat de Auto veilig is geparkeerd. Uitgezonderd van deze regel is de Berijder die gerechtigd of verontschuldigd is om zich te verwijderen van de plaats van het ongeval als gevolg van een aan dat ongeval gerelateerd letsel van een persoon die betrokken is bij het ongeval of als gevolg van een gevaarlijke situatie. Een ongeval wordt gedefinieerd als een gebeurtenis van mechanische kracht die plotseling en direct van buitenaf invloed heeft op het voertuig. Rem-, operationele- en pure breukschade worden niet beschouwd als ongevalsschade; dit geldt in het bijzonder voor schade als gevolg van bijvoorbeeld slippende lading, onjuiste brandstofvoorziening, schade als gevolg van onjuist gebruik van versnellingen, schade als gevolg van torsie, bedieningsfouten, overmatige belasting van het voertuig evenals schade aan het voertuig als gevolg van sleepwerkzaamheden of het gebruik van een aanhanger.

Schade. Bij schade (eenzijdig of ook aan anderen of de eigendommen van anderen) dient het schadeformulier volledig (voor- en achterkant) te worden ingevuld. De schade dient te worden gemeld bij de Leasemaatschappij van de betreffende Auto, met een Europees schadeformulier. Alle kosten als gevolg van onderstaande zullen voor rekening komen van jou;

  • Reparatie en vervanging van banden, anders dan ten gevolge van normaal gebruik, zulks ter beoordeling van Leasemaatschappij;

  • Reparatie van en onderhoud aan al datgene dat niet behoort tot de uitrusting van de Auto ten tijde van de eerste ingebruikname;

  • Alle werkzaamheden die het gevolg zijn van verwaarlozing of onoordeelkundig gebruik van de Auto, overbelasting, enz., zulks te beoordeling van de Leasemaatschappij. 

Indien in het buitenland reparatiewerkzaamheden moeten worden verricht, dienen deze door jou te worden betaald. De Leasemaatschappij zal hiervoor een vergoeding aan jou verstrekken op basis van de in Nederland geldende normen, onder voorwaarde dat de originele, gespecificeerde nota en eventueel de defecte onderdelen worden overlegd.

Schadevergoedingen. Schadevergoedingen in verband met schade aan de Auto komen in alle gevallen toe aan Leasemaatschappij. Als deze vergoeding naar jou is gegaan, dan ben jij onverwijld verplicht, zonder daartoe een  verzoek te hebben ontvangen, deze vergoedingen aan de Leasemaatschappij te verstrekken.

Autoverzekering. De door ons aangeboden Auto’s zijn minimaal WA verzekerd. Binnen deze verzekering is alle schade gedekt die met een Auto aan derden wordt veroorzaakt. In veel gevallen zijn de door ons aangeboden auto’s WA-casco verzekerd of is ook een Schade Inzittenden Verzekering (SVI) inbegrepen. Indien je de exacte verzekeringsvoorwaarden wilt inzien dan kun je een kopie van de verzekeringspolis vinden in het dashboardkastje van de Auto of kun je contact opnemen met de Leasemaatschappij van wie de betreffende Auto is. Door gebruik te maken van de Auto verklaart jij kennis te hebben genomen van de verzekeringsvoorwaarden en daarmee akkoord te gaan.

Jij zal er zorg voor dragen dat de Auto uitsluitend gebruikt wordt binnen het gebied dat door het internationaal motorrijtuigenverzekeringsbewijs (groene kaart) gedekt wordt. De verzekeringsdekking zal niet van toepassing zijn als een schade opzettelijk is toegebracht. In de autoverzekering is niet inbegrepen de verzekering tegen risico’s van beschadiging, respectievelijk verlies van persoonlijke eigendommen van jou en/of inzittende(n), niet behorende tot de gebruikelijke uitrusting van de auto, inbegrepen. Schade aan de Auto of schade aan derden of zaken daarvan die, om welke reden dan ook, niet, dan wel niet ten volle door de verzekering wordt vergoed, is voor jouw rekening. Jij vrijwaart ons tegen eventuele aanspraken van derden.

Als schadegeval wordt in ieder geval aangemerkt iedere gebeurtenis zoals omschreven in de Wegenverkeerswet, de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen en/of de verzekeringsvoorwaarden, ongeacht of deze al dan niet op de openbare weg heeft plaatsgevonden, ervan door de politie proces-verbaal is opgemaakt, dan wel er zodanige maatregelen getroffen zijn dat betrokkenen verzekeringsmaatschappijen overgaan tot betaling van de schadepenningen. 

Eigen risico. Er geldt een eigen risico bij schades. Het eigen risico zal aan jou in rekening worden gebracht. De hoogte van het eigen risico staat in de tarievenlijst die je op onze website kunt vinden.

Pech. Mocht jij niet verder kunnen rijden met de Auto, en in de verzekeringsvoorwaarden vermeld staat dat dergelijke kosten gedekt zijn, dan zullen de reiskosten van jou naar jouw huis vergoed worden.

Schade door misbruik. Jij bent verantwoordelijk voor alle schade, mechanisch of op andere wijze, die direct het gevolg is door misbruik van de Auto door jou. Die schade zal dan aan jou worden doorberekend.

Schade bij onbekende dader. Alle schade, mechanische of op andere wijze misbruik, die plaats vindt tijdens de Gebruiksperiode en waarbij er geen andere Berijder betrokken is of is geweest, zal aan jou worden doorberekend.

Diefstal. Jij bent financieel verantwoordelijk voor diefstal van een door jou geboekte Auto die optreedt tijdens de Gebruiksperiode, plus eventuele kosten door schade aan de Auto als gevolg van diefstal, ongeacht wie er schuldig wordt bevonden. Deze verantwoordelijkheid geldt ongeacht of jij een eigen autoverzekering hebt of niet.

Jij dient in ieder geval gedurende het gebruik van de Auto verzekerd te zijn voor wettelijke aansprakelijkheid (WA).

14.  Aansprakelijkheid

Aansprakelijkheid PlatformAuto. De aansprakelijkheid van ons voor enige schade is uitgesloten, tenzij er sprake is van een verwijtbare schending van essentiële contractuele verplichtingen. Essentiële contractuele verplichtingen zijn verplichtingen waarvan de nakoming de basis vormt van behoorlijke nakoming van de het Abonnement en waarop jij je in het algemeen op verlaat. Voor vergoeding komt echter alleen in aanmerking die schade waartegen wij verzekerd zijn en slechts tot het bedrag dat de verzekeraar in voorkomend geval uitkeert.

In ieder geval komt niet voor vergoeding in aanmerking:

  1. vermogensschade, zoals -doch niet beperkt tot- bedrijfsschade, gevolgschade, vertragingsschade en gederfde inkomsten;

  2. schade ontstaan door handelen of nalaten van jou of derden in strijd met door ons verstrekte instructies c.q. in strijd met deze Algemene Voorwaarden;

  3. schade als direct gevolg van door of namens jou aan ons verstrekte onjuiste, onvolledige en/of ondeugdelijke informatie;

  4. schade in verband met de beveiliging van door jou op onze systemen opgeslagen gegevens;

  5. schade in verband met (de inhoud van) informatie die jij of derden bij het gebruik van de diensten bereikt;

  6. de gevolgen van onjuiste- of onvolledigheden in de inhoud van met de diensten geleverde informatie(diensten);

  7. schade in verband met verlies, verminking of het onbruikbaar worden van de gegevens die digitaal of elektromagnetisch worden opgeslagen of overgebracht;

  8. schade in verband met veelvoudig of openbaarmaking van vertrouwelijke of waardevolle informatie;

  9. schade als gevolg van het tijdelijk niet toegankelijk zijn van onze Website of PlatformAuto Privé app, ongeacht de reden daarvoor;

  10. schade indien een Auto, ondanks een Boeking, toch niet beschikbaar blijkt te zijn;

  11. schade als gevolg van verlies of diefstal van persoonlijke eigendommen;

  12. schades of boetes voortvloeiende uit het gebruik van een Auto in strijd met toepasselijke wet- en regelgeving.

Bepaalde functies van de PlatformAuto Privé app vereisen dat er een werkende internetverbinding is. Dit geldt bijvoorbeeld voor de mogelijkheid om bij ons te registreren en om een Auto te kiezen en te openen. Jij bent zelf verantwoordelijk voor (de kosten van) die werkende internetverbinding. Ook moet jij er zelf voor zorgen dat de mobiele telefoon met de PlatformAuto Privé app opgeladen is en bruikbaar blijft. Is de batterij leeg en ben jij daardoor niet in staat om een Auto van ons te gebruiken, dan zijn wij daar niet verantwoordelijk voor.

Onnauwkeurigheden. Wij doen onze uiterste best en spannen ons in om Het Platform veilig en goed werkend te houden, maar complexe software zal nooit geheel vrij zijn van gebreken, fouten en bugs. Wij kunnen daarom geen garantie daarop geven.

Wij zijn niet verantwoordelijk voor onnauwkeurigheden die buiten onze controle vallen. In het bijzonder valt hierbij te denken aan mobiele datadiensten die worden geleverd door (telefonie)providers, mobiele netwerken, GPS-systeem en internet toegang. Geen toegang tot het mobiele netwerk kan ervoor zorgen dat er geen correcte dataoverdracht plaatsvindt. Storingen kunnen ook het gevolg zijn van overmacht, overbelasting van het netwerk of andere maatregelen zoals software updates.

De door ons aangeleverde informatie, data, gegevens of administratie is bepalend en jij bent verplicht om dit regelmatig na te kijken en te controleren. In het geval dat jij stelt dat de informatiedata, gegevens of administratie niet correct is, van bijvoorbeeld het in de PlatformAuto Privé app weergegeven aantal verbruikte of nog beschikbare kilometers, dan is het aan jou om dit middels een onweerlegbare onderbouwing aan te tonen. Indien zowel jij als ook wij niet kunnen aantonen wat wel of niet correct is, dan is datgene dat wij bepalen leidend.

De service kan tijdelijk worden onderbroken, vanwege technische problemen, onderhoud of tests of updates, inclusief onderbrekingen vanwege wijzigingen in relevante wetten of regelgevingen. Een onderbreking wordt tijdig en vooraf aangegeven indien mogelijk.

Aansprakelijkheid Berijder. Jij bent jegens derden aansprakelijk voor schade, en eventuele kosten, vorderingen en gevolgen die daaruit voortvloeien, welke is ontstaan door handelen of nalaten van jou in strijd met door ons verstrekte instructies c.q. in strijd met deze Algemene Voorwaarden en vrijwaart ons op voorhand tegen een dergelijke aansprakelijkheid jegens derden.

Fiscaal juridische ondersteuning. De Belastingdienst voert landelijk en stelselmatig verschillende soorten belastingcontroles uit bij zowel ondernemers als ook bij particulieren. De meeste belastingcontroles bestaan uit willekeurige steekproeven en kunnen dus iedereen overkomen. In de meeste gevallen wordt een controle vooraf schriftelijk aangekondigd en/of begint men met het opvragen van bepaalde gegevens.

Wij hebben ons concept laten toetsen en beoordelen door onafhankelijke experts die als autoriteit in hun vakgebied worden beschouwd. Die experts hebben beoordeeld dat er voor de Berijders van PlatformAuto geen bijtelling van toepassing is indien men zich houdt aan de Algemene Voorwaarden van PlatformAuto. Een van de voorwaarden is dat de Berijder in privé de kosten betaalt voor het gebruik van een Auto bij PlatformAuto en dat het geen auto van de zaak betreft.  

Let wel, wij gaan ervan uit dat jij in het desbetreffende jaar niet eerder een Auto ter beschikking gesteld hebt gekregen. Een eventuele bijtelling geldt in principe per kalenderjaar. Heb jij de Auto in het kalenderjaar al eerder ter beschikking gehad in de zin van de bijtelling (art. 3.20 Wet Inkomstenbelasting of art. 13bis Wet Loonbelasting), dan is mogelijk een bijtelling van toepassing tenzij bewijs geleverd kan worden van een privégebruik van maximaal 500 kilometer per kalenderjaar. Kan dit bewijs niet geleverd worden, dan is de bijtelling van toepassing.

Indien jij je aan onze Algemene Voorwaarden hebt gehouden én een actief en niet geblokkeerd Abonnement hebt, dan bieden wij de mogelijkheid om jou terzijde te staan met fiscaal juridische ondersteuning in het geval dat jij en/of jouw werkgever onderwerp wordt van een belastingcontrole in verband met het wel of niet toepassen van de bijtelling privégebruik auto. Wij bieden alleen fiscaal juridische ondersteuning voor Auto’s die door ons via Het Platform worden aangeboden. Indien jij hiervan gebruik wilt maken dan zijn de kosten die wij daarvoor aan jou in rekening brengen een bedrag van €750,- exclusief omzetbelasting.

Om voor juridische ondersteuning in aanmerking te komen dien jij in het geval van: een controle, een aankondiging van een dergelijke controle, indien gegevens worden opgevraagd, niet zelf inhoudelijk te reageren maar direct met ons contact op te nemen en ons daarvan op de hoogte te brengen. Wij zullen dan een door ons gekozen jurist inschakelen voor juridische hulp en zullen de overige kosten die daaruit voortvloeien op ons nemen. De juridische hulp kan bestaan uit advies, het schriftelijk reageren t.a.v. informatieverzoeken van de Belastingdienst, tot en met het verweer voeren in de rechtbank.

In het geval dat jij ondanks onze fiscaal juridische ondersteuning en het toepassen van de adviezen en instructies van de door ons ingeschakelde jurist je door een rechter onherroepelijk in het ongelijk wordt gesteld, dan betalen wij de naheffingen & boetes die door de Belastingdienst aan jou worden opgelegd. Het financiële voordeel (het verschil tussen het gebruik met, ten opzichte van het gebruik zonder het PlatformAuto concept) wordt dan hierop in mindering gebracht.

15.  Vertrouwelijke informatie

Door het accepteren van deze Algemene Voorwaarden of door gebruik te maken van onze diensten en services, erken en realiseer jij je, dat het verboden is om op enige wijze vertrouwelijke informatie van of over PlatformAuto met anderen te delen, te kopiëren, uit te lezen of te manipuleren. Een zodanige inbreuk of de poging daartoe leiden onmiddellijk tot blokkering van het Account en alle kosten, waaronder maar niet beperkt tot juridische en gerechtskosten, van de inbreuk en de eventuele daaruit voortvloeiende schade die wij daardoor lijden komen voor jouw rekening.

Vertrouwelijke informatie betekent alle informatie met betrekking tot deze Algemene Voorwaarden en met inbegrip van maar niet beperkt tot: de activiteiten, plannen en/of technologie, technische informatie, uitvindingen, methoden, plannen, processen, specificaties, kenmerken, ruwe data, registers, databases, apparatuur, knowhow, en handelsgeheimen, marketing, sales, klanten, leveranciers, consultants, relatie en ontwikkelingsinformatie, operationele, prestatie-en kosteninformatie, computer programmeertechnieken zowel in materiële als ook in immateriële vorm, codes (waaronder sourcecodes) en alle media of openbaarmakingen van de bovenstaande informatie en technieken, waaronder ook begrepen, octrooien en octrooiaanvragen, subsidieaanvragen, notities en memoranda alsmede ‘bedrijfsgeheimen’ in de zin van de Wet bescherming bedrijfsgeheimen, hetzij schriftelijk of mondeling, in of langs elektronische weg opgeslagen of onderhouden.

Intellectuele eigendomsrechten. De services, de applicatie, de soft- en hardware, handelsmerken, servicemerken, handelsnamen, logo’s, domeinnamen en andere functies zijn het exclusieve eigendom van PlatformAuto of van de licentiegevers van PlatformAuto. 

16. Privacy

Ten behoeve van een goede dienstverlening verzamelen wij persoonsgegevens. Wij verwerken die persoonsgegevens volgens de regels in de geldende privacywetgeving, waaronder onder meer de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet AVG. Daarnaast hebben wij met betrekking tot de dienstverlening een privacy- en cookiebeleid opgesteld voor de registratie en verwerking van persoonsgegevens en voor het gebruik van onze website. Dit beleid kan van tijd tot tijd wijzigen als ontwikkelingen daartoe aanleiding geven. Het meest actuele privacy- en cookiebeleid is te vinden op onze website en je kunt deze bekijken door op de link ‘Privacybeleid’ te klikken. Door gebruik te maken van onze diensten ga jij akkoord met ons privacybeleid. De datagegevens die betrekking hebben tot het gebruik van Auto’s door de Berijders van PlatformAuto, en die niet wettelijk verplicht zijn om te bewaren, worden door ons binnen 4 maanden automatisch verwijderd.

17. Klachten en geschillen

Klachten. Als jij een klacht hebt dan is ons doel om jou een neutrale en kosteneffectieve manier te bieden om de klacht snel op te lossen. We raden jou aan eerst rechtstreeks contact met de Helpdesk op te nemen om een oplossing te zoeken. Indien jij niet binnen een redelijke termijn van acht (8) dagen na levering van de diensten door ons schriftelijk en gemotiveerd gebreken hebt gemeld aan ons, dan wordt geacht dat de verrichte diensten door jou zijn aanvaard en voldoen aan de in deze Algemene Voorwaarden neergelegde eisen en prestaties.

Toepasselijk recht en forum voor geschillen. De Nederlandse wetten zijn van toepassing op Het Platform en op het Abonnement en elk geschil of claim die jij in alle opzichten tegen ons hebt. Jij en wij gaan beiden akkoord om zich te onderwerpen aan de exclusieve bevoegdheid van de Nederlandse rechtbanken. In het geval dat een bepaling van onze Algemene Voorwaarden nietig, vernietigbaar of niet-afdwingbaar wordt geacht, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. Partijen zullen in overleg treden om een nietige of vernietigde bepaling van de Algemene Voorwaarden te vervangen door een bepaling die wel geldig c.q. niet-vernietigbaar is en die zoveel mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling.

18. Overdracht van rechten en indeplaatsstelling  

Wij zijn gerechtigd om onze vorderingen, bevoegdheden, rechten, voorrechten, eigendomsrechten, acties en verplichtingen met betrekking tot deze Algemene Voorwaarden en jouw Abonnement over te dragen of in onderpand te geven aan een derde. Jij verklaart reeds nu hiermee onherroepelijk en onvoorwaardelijk in te stemmen, alsook dat wij in het kader van die overdracht of verpanding informatie over jouw Abonnement en/of jou aan die derde verstrekt, en verleent bij voorbaat medewerking aan een overdracht respectievelijk verpanding. Van de overdracht of verpanding kan door ons mededeling worden gedaan aan jou en derden. De in dit artikel bedoelde overdracht komt tot stand op het moment dat jij hiervan schriftelijk in kennis bent gesteld. Behalve wanneer in de schriftelijke kennisgeving een latere datum wordt genoemd, dan geldt die datum als datum van totstandkoming. Jij kunt niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van ons jouw rechten en/of verplichtingen uit hoofde van jouw Abonnement en deze Algemene Voorwaarden aan een derde overdragen. Wij kunnen aan jouw toestemming voorwaarden verbinden.

19. Wijzigingen

Wij behouden ons het recht voor om, naar eigen goeddunken, Het Platform, de tarieven, of onze Algemene Voorwaarden, eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen zullen we tijdig op Het Platform plaatsen. We zullen ook de datum “laatst gewijzigd op” onderaan onze Algemene Voorwaarden bijwerken. Als jij Het Platform blijft openen of gebruiken nadat we een wijziging hebben geplaatst of jou op de hoogte hebben gesteld van een wijziging, geef jij aan dat je ermee instemt gebonden te zijn aan de gewijzigde voorwaarden.

Als onze gewijzigde Algemene Voorwaarden niet voor jou aanvaardbaar zijn, is jouw enige toevlucht om te stoppen met het gebruik van en de toegang tot Het Platform en dan jouw Account binnen 1 maand te sluiten. Als jij ervoor kiest om jouw Account te sluiten, is de vorige effectieve versie van onze Algemene Voorwaarden op jou van toepassing, tenzij jij Het Platform gebruikt tijdens de tussenliggende periode, in welk geval de nieuwe versie van onze Algemene Voorwaarden op jou van toepassing is.

Deze Algemene Voorwaarden zijn voor het laatst gewijzigd op: 10-11-2024.

Bedankt voor jouw gebruik van PlatformAuto!

© All rights reserved PlatformAuto.nl    |     Proudly designed by Assist Studio